|
|
Alcoholvoorlichting door leerlingen voor ouders werktDriekwart van de West-Friese ouders die een ouderavond hebben bezocht waarop hun eigen kinderen voorlichting geven over alcohol, is “zeker van plan” hun kinderen voor hun 16e jaar geen alcohol te laten drinken. Eenderde van de ouders geeft aan het moeilijk te vinden deze regel te handhaven. Dit blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek onder 700 ouders die op zo’n ouderavond zijn geweest. Het onderzoek is gedaan door GGD Hollands Noorden. Samen met Brijder Verslavingszorg organiseert de GGD voor alle leerlingen van groep 7 en/of 8 in West-Friesland Alcohol een ander verhaal. De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn op 19 mei aangeboden aan minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin.
In het voorjaar van 2008 maakten vrijwel alle basisscholen in West-Friesland met hun gemeente en GGD en Brijder afspraken over lessen over alcohol in groep 7 en/of 8. De lessen zijn ontwikkeld door het Trimbos-Instituut. Kenmerkend voor deze lesmethode is dat leerlingen zelf actief op zoek gaan naar informatie. Zij doen rollenspelen en leren zich een eigen mening te vormen. Aan het eind van het project nodigen de kinderen hun ouders uit en presenteren ze wat ze geleerd en gemaakt hebben. Op de ouderavonden is ook een medewerker van Brijder Verslavingszorg aanwezig om informatie te geven over de risico’s van het drinken van alcohol op jonge leeftijd en over alcohol en opvoeding. Aandacht voor alcohol terecht Ouders vinden het terecht dat de school met een speciaal programma aandacht besteedt aan het drinken van alcohol. Maar liefst 90 procent is het daar helemaal mee eens. Negen van de tien ouders zijn zeker van plan met hun kind te gaan praten over de leeftijd waarop het alcohol mag gaan drinken. Driekwart is zeker van plan hun kinderen te verbieden om voor hun 16e jaar alcohol te drinken. 2 procent is dat zeker niet van plan. Wel geeft eenderde van de ouders aan dat het hen moeilijk lijkt om de regel Geen alcohol vóór het 16e jaar in de praktijk te handhaven. Vaker afspraken Uit het onderzoek komt verder naar voren dat kinderen die Alcohol een ander verhaal hebben gedaan meer weten over de schadelijke gevolgen van alcohol bij jongeren dan kinderen die deze lessen niet hebben gevolgd. Ook hebben de leerlingen die de lessen wel hebben gevolgd vaker een afspraak met hun ouders op de leeftijd waarop ze mogen gaan drinken. Van hen heeft 40 procent zo’n afspraak. Opmerkelijk is dat 7 procent van de 378 kinderen die aan het onderzoek hebben meegedaan al eens alcohol hebben gedronken: dat was “af en toe, maar niet elke week”. Vier jaar lang Het is voor het eerst dat onderzoek is gedaan naar de effecten van de lesmethode. Wethouder Dirk te Grotenhuis van Drechterland en lid van de stuurgroep Jeugd, Alcohol en Drugs West-Friesland heeft vandaag de resultaten aangeboden aan minister Rouvoet van Jeugd en Gezin. Alcohol een ander verhaal is in West-Friesland onderdeel van een breed pakket aan maatregelen om het alcoholgebruik onder jongeren te verminderen. De gemeenten hebben geld gegeven om de lessen vier jaar lang te kunnen laten geven. Ook de provincie Noord-Holland draagt financieel bij aan de maatregelen die moeten voorkomen dat kinderen op jonge leeftijd alcohol drinken. Voor meer informatie kunt u het overzicht van de evaluatie lezen. |