Uitstel eerste drankje is mogelijk

Drinken op jonge leeftijd kan worden uitgesteld, als ouders én hun kinderen worden geïnformeerd over de redenen waarom jongeren geen alcohol zouden moeten drinken. Jongeren moeten zelf overtuigd zijn en ook in staat zijn nee te zeggen. Dat laatste lukt alleen als zij daarbij gesteund worden door ouders die regels stellen. Dit blijkt uit een groot onderzoek naar alcoholpreventie bij jongeren.
 
Het onderzoek,  'Preventie Alcoholgebruik Scholieren' (PAS),  is uitgevoerd in samenwerking met Universiteit Utrecht en het Trimbos-instituut. Veel initiatieven om het alcoholgebruik onder jongeren te verminderen, zijn vaak gericht op de jongeren óf hun ouders. Maar alleen als ouders én hun kinderen er van overtuigd worden dat alcohol onder de zestien slecht is, kan het beginnen met drinken worden uitgesteld.
In het onderzoek wordt vastgesteld dat nee zeggen moeilijk is: 90 procent van de jongeren begint voor het zestiende jaar met drinken. Dat betekent dat de meeste vrienden van jongeren drinken. Daarnaast spelen veel ouders een grote rol bij het beginnen met drinken. Zij bieden zelf vaak het eerste drankje aan, met het idee dat het verstandig is onder toezicht te leren omgaan met alcohol. Dat is echter een misverstand. Ouders die geen duidelijke regels stellen en hun kinderen toestaan thuis te drinken, stimuleren juist het alcoholgebruik.

Ouders betrekken
Landelijk is het percentage jongeren van 12-14 jaar dat wekelijks alcohol drinkt, inmiddels afgenomen met 10 procent. Die daling moet nog veel verder doorzetten. Daarvoor is het niet genoeg als ouders en kinderen gecombineerde voorlichting krijgen. Een breder pakket van (overheids)maatregelen blijft nodig, stellen de onderzoekers.
Het plan van aanpak van de negen West-Friese gemeenten en Schagen die deelnemen aan het project Jeugd, Alcohol en Drugs, biedt zo’n pakket van maatregelen, gericht op het terugdringen van (overmatig) alcohol drinken door de jeugd. Bij de start van het project in 2007 was vastgesteld dat West-Friesland tot de vier regio’s in Nederland behoort waar de jeugd al jong begint met drinken en overmatig veel drinkt.
Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt het werk van de deelnemers aan het project. Onderzoek wijst uit dat de rol van ouders essentieel is bij het voorkómen van vroegtijdig en overmatig veel drinken door jongeren. Daarom stimuleert het project Jeugd, Alcohol en Drugs op alle mogelijke manieren de betrokkenheid van de West-Friese ouders.       

Het onderzoek
Ruim 3.000 jongeren (12-15 jaar) en hun ouders zijn drie jaar lang gevolgd. Ouders kregen op school informatie over de gevolgen van alcohol op jonge leeftijd. Ze werden aangemoedigd om regels te stellen. De eerstejaarsleerlingen volgden in de klas vier computerlessen van de e-learning module van het project De gezonde school en genotmiddelen van het Trimbos-instituut. In de tweede klas volgde een korte herhalingsles.

Het onderzoek is op te vragen via i.koning@uu.nl.